Trendanalys & Workshop åt SVT

Förra veckan toppades med att hålla en inspirerande föreläsning med fokus på bildtrender ur ett perspektiv av vårt digitala landskap och SVT som en streamingtjänst. Min kollega Erik Eliasson, AD och design strateg och jag körde ett eftermiddagspass på Siggesta Gård. 

Några viktiga Visuella trender 

Simplicity
Vi fortsätter och utforskar gränssnitt och design som passar i våra mobiler och plattor. En effekt av detta är fortsatt behov av enkla rena ytor i bilder med starkt inehåll, men som även kan fungera i exempelvis responsiv design. Vi kommer se lite mer (eller mycket) färg i dessa bilder än tidigare som har trendat lite i att vara urtvättade med låg mättnad (filter trenden:).

Bold Colors
Exakt. Mer färg åt folket och nu tar färgen över alltmera som en primär byggsten i bilden. Istället för att addera värde så blir den grundläggande där själva "objektet" blir komplementet. Vi ser redan detta på magasinsomslag och i reklam (se på Apple). 

New Naivety
Den yngre generationen - Millenials driver som bekant på den visuella utvecklingen och nu ser vi fler vardagsbilder, ofta lite råa med inslag av humor och där traditionella estetiska koder bryts. Kika bara på hur flödet i Snapchat ser ut! Vi flörtar också lite med 90 talets estetik.

Gritty Woman
Vi tar med glädje emot trenden där beslutsamma, gärna lite äldre och starka kvinnor porträtteras i "real world" med skit under naglarna, lerig och sårig efter kanske ett marathon eller helt enkelt med ett jävlar anamma i blicken. Ut med det polerade och in med det opolerade. Tryck på med kontraster och färger och bryt alla trista normer och klassiska paketeringar. En naturlig utveckling av Genderblend trenden. 

Virtuality
När GoPro kamerorna slog igenom så var det lite nytt med alla bilder som visade det "personliga perspektivet" med kameran monterad på styret, hjälmen eller surfingbrädan. Idag kan det vara svårt att ta sig igenom hinderbanan av selfiepinnar vid turistattraktioner och passa även på att ducka för de kameraförsedda drönarna. Det är dessa tekniker som driver på trenden och nu skapar vi även gärna reklam med detta virtuella perspektiv. Addera gärna grafik och digitala illustrationer för att stärka VR känslan. 

 

Nyfiken på mer? 

___


Hör av dig om du vill fräscha upp inhouseavdelningens eller byråns kunskaper kring bild och visuell kommunikation. Maila på info@kristofersamuelsson.se för anpassat upplägg efter era utmaningar och förutsättningar. 

 

Mvh / Kristofer