En reklamfilm om arbetsmiljö

En kampanj om arbetsmiljöutbildningen som Suntarbetsliv står bakom. En film på femton sekunder anpassad att gå i diverse digitala kanaler. Till denna gjorde vi även kampanjbild och cinemagraph. Stort  🙏 till bästa teamet @conny_fridh  @ettankare @magnusyeah och @gullersgrupp with Cajsa, Hanna, Victoria och Anna. Angelica Sool och Mattias Hamilton i kajakerna. 

outdoor

Kan man producera film, stillbild och Cinemagraphs samtidigt?

BTS_Porudction_20170921__DSC0636_Kristofer Samuelsson Photography.jpg

BTS

Förra veckan fick vi visa prov på produktionsförmåga och kreativitet samt en gnutta tur med vädret. Två kampanjbilder, två filmer och en cinemagraphs på olika locations producerades för en och samma kund. Till saken hör att vi fångade golden hour under morgon och kväll vilket medförde att vi hade en lucka på ca 1,5-2 h på film och 1 h på stillbild och cinemagraphs. Med mig hade jag ett fantastiskt team med Nina Rosqvist som produktionsledare, Conny Fridh till DoP och Magnus Anderssen till gripp och ljus, Peter Öfvgård satte HMIerna dag två och min roll var producent och kreativt ansvarig mot byrå och slutkund. Denna vecka är vi inne i postproduktion så snart kan vi visa mer kring innehållet och hur vi gjorde för att nå fram till bra resultat. 

Vad är hållbarhet för oss?

Tillsammans är vi en stor organisation. 

Det finns en skepsis bland fåmansföretag att aktivt arbeta med hållbarhetsfrågor. Traditionellt har denna fråga inte prioriterats och setts som en kostnad och inte en investering, precis som inom stora företag och organisationer. Som tur är ändras uppfattningen och kunskapen i snabb takt och många har påbörjat en omställningsresa, andra är redan i full fart med olika åtgärder och program. 

Under senaste åren har jag aktivt arbetat med hållbarhetsrelaterade projekt och nyligen avslutat kursen Strategisk hållbarhetskommunikation på Berghs. Målet är att bli riktig duktig på att arbeta med den visuella kommunikationen i mina kunders hållbarhetskommunikation.  

Åter till fåmansföretagarna. Det finns till antalet ca 2300 registrerade aktiva yrkesfotografer i Sverige (källa, SFF.se) och om vi istället ser oss som en gemensam organisation som täcker Sverige finns ganska mycket att förbättra. I synnerhet då i stort sätt varje fotograf äger en bil, lokal, massvis med utrustning och gör löpandes inköp och förbrukar en mängd material (Läs reklamfilm och reklamuppdrag) till produktioner. Räkna därtill mängden förbrukade mil i luften och på vägarna. Själva har vi ca två tusen mil i bilen årligen för att flytta utrustning och människor. Tydligt är att vi inte kan dra av några stordriftsfördelar och det kan tyckas att den cirkulära ekonomin är ganska långt ifrån vår bransch som jag anser i sin grund mycket konservativ i fråga om affärsutveckling och marknad. Något bättre kanske det går för de kollektiv och gemensamma studios som vi finner över landet eller för de fotografer och team som aktivt väljer och hyra in utrustning inför varje jobb, liksom vi gör. Så ja, om varje team gör skillnad så blir påverkan stor. 

Vi investerar årligen 5-10%. 

Vi måste ställa om. Något annat finns inte. Frågan här hur och var insatserna sker bäst. Jag vågar påstå att det dels är en intern metodik, samt göra aktiva val bland leverantörer och kunder likväl initiera projekt som gör en positiv påverkan. Hos Kristofer Samuelsson Photography arbetar vi med social hållbarhet och ansvarstagande, miljömässiga och ekonomiska.

Skärmklipp 2017-08-29 09.09.47.png

Sociala. Vi driver årligen flertal projekt och stödjer organisationer med vår kunskap och produktion för att ge tillbaka något. Vi beräknar detta ligga om 5-10% ihop med de miljömässiga projekten och det är inte alltid som det är en tydlig skiljelinje dem emellan. Exempel är på när vi stöttade Kompisbyrån och projektet Musikkompis som telekombolaget TRE förde fram i ljuset genom en lyckad kampanj vi bidrog med bilder till. 

Miljömässiga. Här har vi investerat i tid på att arbeta med Östersjön som fokusområde, exempel med plattformen Race for The Baltic som Niklas Zeenström står bakom. Vi gör också löpande aktiva val att försöka välja rätt transportalternativ, handla in utrustning efter behov, och välja leverantörer med omsorg. Det sista är mycket svårt ska erkännas och i vår bransch finns få som lyfter frågan. Men vi arbetar på detta!

 

Ekonomiska. Det handlar inte bara om att skapa en god ekonomi med hög avkastning i vår verksamhet som gör att vi kan fortsätta erbjuda bra tjänster inom film och foto, utan också se till att varje krona investeras smart och maximera ROI på dessa så vi kan öka investeringsgraden i olika direkt påverkbara projekt. Målet är att gå från dagens 5-10% (Siffran varierar med projektens natur) till 30%. Planen är redan satt i verket och handlar mycket om att skapa samarbeten tillsammans med aktörer, samhällsaktörer och de som är förändringsbenägna att arbeta i projekt som gör skillnad. Där är vi beredda att lägga in våra resurser.

Områden som intresserar särskilt är integration, vattenfrågor, solenergi/energifrågor och jag ser att det finns mycket att göra kring aktörers kommunikation och varumärkesbyggande i detta.

Medan dessa projekt pågår gör vi det lilla men ändå så viktiga i att ex. Välja tåget, ta cykeln eller låta våra kunder dricka kranvatten. Om vi är 2300 fotografer med team som dagligen agerar aktivt så gör det skillnad.

Jo, jag har också precis avslutat Berghs kurs Strategisk Hållbarhetskommunikation vilket är helt i linje med de hållbarhetsrelaterade projekt vi närmar oss där jag agerar konsult och fokuserar på frågor kring visuell kommunikation och bygga varumärke. 

Vad gör du?

Har du idéer eller projekt som gör skillnad, tveka inte och bjud in oss på ett glas kranvatten så ser vi hur vi kan addera värde i er kommunikation. Sådana projekt älskar vi! 

/Kristofer

Film - om ett bättre Östersjön

Race For The Baltic, grundat av Niklas Zeenström under Zennström Philanthropies syftar till att hantera och lösa utmaningarna med Östersjön som tillhör världens mest förorenade vatten där en sjättedel av havets bottnar är döda på grund av övergödning. Med en lösningsorienterad aprroach och genom att samla krafter inom näringsliv, kommuner, bland entreprenörer, forskare och regeringar finna hållbara lösningar, både för renare av och skapa tillväxt.

Sedan starten på 2016 har jag varit kommunikationsrådgivare i detta samt bidragit till flera produktioner inom webb, film, bild, print med mera. Senast ut är en film om programmet Balticseacityaccelerator som fungerat som en pilot som precis övergår i fas två för att skalas upp och involvera 100 städer i nio länder runt Östersjön. Målet. Att skapa tillväxt i regionen och ett renare hav. En viktigt film adresserad till främst beslutsfattare, politiker, näringsliv, investerare och Dig! 

Tack till

Idé/Regi/produktion - Kristofer Samuelsson
Intervju/text/projektledning - Merci Olsson
DoP - Kristofer Samuelsson
Edit - Crispfilm & Kristofer Samuelsson
Grading - Max Strömberg, SWISS
Drönarpilot - Alexander Dawson
Boatdriver - Mikael Rudefors
Advisors and great support - Barbara Jackson, Emma Gabrielsson, Merci Olsson, Marc Klaus
Gripp/Gaffa - Hannes Kalmér, Magnus Andersen, Tobias Björkgren

 

http://balticseacityaccelerator.com/

Daniel om avancerad Retusch

287d48b574b65ce9be2446ee8ba1d1a6.jpg

I senaste utgåvan av Fotosidan Magasin berättar min goda retushör Daniel Lindlöf om retusch och kreativ bildarbete. Han har hjälp fotografer och byråer att sätta en kreativ, autentisk ton och viktig varumärkesstärkande igenkänning. I flera uppslag kan du läsa om Daniels tips där han berättar om några av de bilder jag tagit, och hur vi skapat en intressant, fängslande ton eller bildkomposition genom montage. 

 

Hitta tidningen  
http://www.fotosidan.se/cldoc/fsmagasin/fotosidan-magasin-1-2017.htm

 

 

Trendanalys & Workshop åt SVT

Förra veckan toppades med att hålla en inspirerande föreläsning med fokus på bildtrender ur ett perspektiv av vårt digitala landskap och SVT som en streamingtjänst. Min kollega Erik Leonsson, AD och design strateg och jag körde ett eftermiddagspass på Siggesta Gård. 

Några viktiga Visuella trender 

Simplicity
Vi fortsätter och utforskar gränssnitt och design som passar i våra mobiler och plattor. En effekt av detta är fortsatt behov av enkla rena ytor i bilder med starkt inehåll, men som även kan fungera i exempelvis responsiv design. Vi kommer se lite mer (eller mycket) färg i dessa bilder än tidigare som har trendat lite i att vara urtvättade med låg mättnad (filter trenden:).

Bold Colors
Exakt. Mer färg åt folket och nu tar färgen över alltmera som en primär byggsten i bilden. Istället för att addera värde så blir den grundläggande där själva "objektet" blir komplementet. Vi ser redan detta på magasinsomslag och i reklam (se på Apple). 

New Naivety
Den yngre generationen - Millenials driver som bekant på den visuella utvecklingen och nu ser vi fler vardagsbilder, ofta lite råa med inslag av humor och där traditionella estetiska koder bryts. Kika bara på hur flödet i Snapchat ser ut! Vi flörtar också lite med 90 talets estetik.

Gritty Woman
Vi tar med glädje emot trenden där beslutsamma, gärna lite äldre och starka kvinnor porträtteras i "real world" med skit under naglarna, lerig och sårig efter kanske ett marathon eller helt enkelt med ett jävlar anamma i blicken. Ut med det polerade och in med det opolerade. Tryck på med kontraster och färger och bryt alla trista normer och klassiska paketeringar. En naturlig utveckling av Genderblend trenden. 

Virtuality
När GoPro kamerorna slog igenom så var det lite nytt med alla bilder som visade det "personliga perspektivet" med kameran monterad på styret, hjälmen eller surfingbrädan. Idag kan det vara svårt att ta sig igenom hinderbanan av selfiepinnar vid turistattraktioner och passa även på att ducka för de kameraförsedda drönarna. Det är dessa tekniker som driver på trenden och nu skapar vi även gärna reklam med detta virtuella perspektiv. Addera gärna grafik och digitala illustrationer för att stärka VR känslan. 

 

Nyfiken på mer? 

___


Hör av dig om du vill fräscha upp inhouseavdelningens eller byråns kunskaper kring bild och visuell kommunikation. Maila på info@kristofersamuelsson.se för anpassat upplägg efter era utmaningar och förutsättningar. 

 

Mvh / Kristofer

Volvo & Jens Lapidus

För Volvo Cars producerade vi porträtt på den bokaktuella författaren och advokaten Jens Lapidus. För tio år sedan lanserade Jens den uppmärksammade boken Snabba Cash, en av Sveriges mest sålda böcker, och 2016 kom uppföljaren Snabba Cash XL. 

En mulen novemberdag stod för det dova ljuset som vi ville framkalla kring den för Stockholms ikoniska plats Munchen Bryggeriet. Vi skapade konturer i ansikte och en reflex i ögonen med Profotos Beauty Dish och sökte fram skuggor och reflektioner tills bilden satt. Min AD Mathias Lövström behandlade bilder på ett riktigt bra sätt i Layouten och det tackar vi för och kul med så många positiva kommentarer kring omslaget från olika håll:) Och som vanligt skriver Markus Wilhelmson på ett medryckande intressant sätt. Mer sådant!!!

Client: Volvo Cars / Spoon
AD: Mathias Lövström
Photo: Kristofer Samuelsson
Retouch: Daniel Lindlöf
Assistent: Magnus Anderssen

Ulrika Nybäck om Storytelling

I septembersolen filmande vi Ulrika Nybäck, föreläsare och expert på storytelling för en kort teaser om hur Du måste attrahera talanger och berätta din story. Ulrika är en av Sveriges vassaste när det kommer till att arbeta med Storytelling, såväl i print som digitalt och inspirerande föreläsare om jag får vara lite jävig och skryta (vi är ju kollegor:). http://www.ulrikanyback.se/

DoP / Production: Kristofer Samuelsson

Folkrace för funktionsnedsatta

 
 

Årets jobb med hjärta var (är) helt klart då byrån Strateg och Ford ville att jag skulle göra en dokumentär serie på Kumla Folkrace för funktionsnedsatta som drivs av hjälten Jens Larsson. Tidigare, långt innan min bana inom foto och film arbetade jag med personer med olika nedsättningar. Något som gjorde att jag med glädje tog uppdraget och snabbt fick vänner på plats. Här är det hundra procent glädje och känslor. Här är nuet det som gäller. Morgondagen är långt borta. Alla skulle behöva en dos av denna upplevelse och få ta del av de glädjetårar som kommer fram av att rusa med bilarna i 80 km/h runt gruskurvorna.  

 
 

FORD-Storstad_P-bil-HN-1.jpg

Skaffa musikkompisar!

Tidigare detta år var jag med och tog fram kampanjmaterialet till Tre Sverige och deras satsning på Musikkompis som görs tillsammans med Kompisbyrån. Åkestam Holst står bakom koncept och Vi fotograferade/filmade på tre platser i Sverige med bl.a Eva Dahlgren och Little Jinder. Väldigt viktigt, väldigt kul. Redan efter ett par veckor var dessa filmer de mest tittade/spelade reklamfilmerna som Tre ha släppt. Filmrättigheter tillhör  Tre / Kompisbyrån och Egestrand & Blund. 

Rättigheterna till filmerna tillhör Tre / Kompisbyrån och Egestrand & Blund


Så skriver du en kreativ brief – 6 tips

Här kommer tips på det mest fundamentala i en beställning som också kan vara en bra grund i din kreativa brief. 

Vem vill inte uppfattas som en proffsig beställare? Alla större produktioner vinner på att inledas med att samla nyckelpersoner från verksamheten för att svara på frågorna nedan. Svaren utgör en avgörande grund för fotografen och teamet som ska genomföra uppdraget. Om du är ensam i din roll, bjud in fotograf plus team till det initiala mötet – det lyfter alltid slutresultatet på ett fantastiskt sätt. 

Briefen - 6 viktiga punkter

Börja med att diskutera vad betraktaren ska; känna, uppleva och göra? Kan du svara på dessa frågor har du kommit långt och inte minst vad bilden/kampanjen ska leda till (Call to Action). 

  • Vad är syftet med uppdraget och vad vill ni uppnå?
  • Vad är budskapet?
  • Vem talar vi till?
  • I vilka kanaler och media ska innehållet spridas för att uppnå mål och effekt?
  • Vilken typ av bild / film / illustration etc. ska vi använda? 
  • Vad har vi att förhålla oss till? (Exempelvis bildmanér, policys, grafiska riktlinjer, planering, resurser etc)

Briefen bör sedan innehålla en del som beskriver projektets omfattning och en teknisk specifikation. Det är bra och från början ha med format, anpassning, medie, komprimeringsgrad eller vad nu uppgiften består i. 

Moodboard

Japp. Ingen brief utan en bra moodboard som ger en viktig fingervisning till ditt kreativa (och strategiska) team om vad som ska uppnås. Klipp och klistra och hittar du inte exakt de bilder/filmer som du ämnar producera - lugnt, ta även de bilder som du INTE vill ha, alltså exempel på vad ni absolut inte får göra. Arbetar man tajt med fotograf/filmare och pratar samma språk brukar detta vara mindre nödvändigt men ska briefen ut i en större organisation eller arbetsgrupp med varierande kompetenser kan detta vara avgörande för lyckat resultat. 

Mediaplan

Många glömmer hur bra och viktig en mediaplan är, speciellt i tider där vi diskuterar 360 kampanjer och integrerade lösningar. Här brukar det behövas en tanke på anpassning av format i de olika kanalerna bilderna eller filmerna visas i.

Nulägesanalysen

Punkterna ovan finns oftast med i kommunikationsplaner och kan användas på ett sätt som gynnar och lyfter resultatet. Ett annat sätt att snabbt utforma en brief är att göra en nulägesanalys och svara på frågorna: Vad ska göras, varför, för vem, var, hur och när? Samma gäller om du arbetar med Storytelling eller bildberättande - då fungerar de frågorna toppen som en bra start till vidare arbete. 

 

HUR MÖTER DU DIN PUBLIK I DIGITALA KANALER?

En trendanalys för Johner Bildbyrå Juni 2016

Texten nedan är saxad ur Johner's Bildbyrå Nyhetsbrev Juni 2016. Intervju och skrift av Johnér.

Så tar du dig igenom bruset och når dagens visuella kund

Bilden spelar en avgörande roll för att nå din målgrupp i digitala kanaler. Undersökningar visar att digitalt innehåll med relevanta bilder får 94% mer visningar än innehåll som saknar relevanta bilder*. Fotografen och kreative producenten Kristofer Samuelsson ger här sina bästa råd för att du ska nå fram till din mottagare.

Hej Kristofer! Berätta om vad du arbetar med!

– Jag arbetar med mina kunders kommunikationsstrategier, leder workshops och gör trendanalyser, såväl som att jag producerar stillbild och rörligt, eller en mix däremellan. 

– Flera av mina kunder är i ett digitalt omställningsarbete och arbetar intensivt för att möta sina kunders nya behov och beteenden. Jag är en kreativ producent som kopplar företagets vision, aktiviteter och omvärldens händelser till en relevant och fungerande plan för hur vi ska kommunicera med olika målgrupper och segment i olika kanaler. 

Hur ser du på bildens roll i digital marknadsföring?

– Bilden har definitivt en central roll och har fått en ny arena i och med den digitala utvecklingen. Bilder engagerar, informerar och skapar handling. Men bilden är inte en isolerad ö, utan samverkar med den kontext den är i. 

– Idag mixas bilder med all möjlig media. Samtidigt har vi fått mer tillgänglig teknik som nya plattformar och snabbare uppkoppling ihop med smartare verktyg för statistik och uppföljning. Det ställer större krav på att förstå vilka vi kommunicerar med, eller ska kommunicera med. 

Hur mår bilden i den digitala världen idag? 

– Jag tror att det råder en övertro på att försöka skapa virala succéer istället för att långsiktigt arbeta in rätt budskap till rätt målgrupp och mäta bildens effekt i sin kontext i annat än delning och views. Den visuella kraften i bilder är stark och rätt utnyttjad skapar bilder engagemang men också handling. 

– Med mer än 1,8 miljarder uppladdade bilder dagligen, flyter tidigare åtskilda bildgenrer nu ihop på ett sätt som både bildleverantörer och beställare bör ta i beaktning.

Berätta mer, vad innebär det att bildgenrer flyter ihop?

– Tänk bara på hur ditt Facebookflöde ser ut, med en mix av vänners inlägg, filmer på gulliga djur, företagsannonser och kanske nyhetsmedia och notiser. Det gör att vi ökar toleransen för olika uttryck samtidigt som det ställer nya krav på hur företag kommunicerar. Bilden måste helt enkelt vara intressant för att sticka ut. 

– Bilden måste vara värd att delas och trigga till handling, och ligga i linje med vad vi förväntar oss att varumärket ska kommunicera. Om man vill lyfta fram hållbarhet kan en selfie på en VD på en åker skapa en autentisk och transparent kommunikation, medan det finns andra sammanhang där bilden skulle passa mindre bra.

 

Vad är skillnaden mellan att använda grafik eller bild?

– Precis som hur vi arbetar med marknadsmixen i vår kommunikation, är en variation eller en kombination av bild och grafik i rätt kanaler effektivast. Idag ser vi allt oftare bilder i bildspel på Instagram eller Facebook där grafik har lagts på för att förstärka budskapet. 

– Bilder har ju en visuell dragningskraft som snabbt berör och engagerar medan grafik snabbt kan berätta och informera. Vi har ett enormt brus i våra digitala kanaler och flera hundra varumärken slåss dagligen om din uppmärksamhet varvat med din vänners och familjs inlägg. Vi måste fråga oss hur vi kan skapa bilder, film och grafik som engagerar dem vi vill prata med. Med starka "call to actions" kan vi skapa det engagemang som krävs för handling.

Hur lyckas vi skapa engagemang i det stora informationsbrus som finns idag? 

– Mitt tips är att utifrån mottagarens perspektiv försöka sätta sig in i vad som tränger igenom bruset och skapar effektiv kommunikation. Är ditt inlägg med bild, film eller text unikt? Vad är värt att delas och sprida vidare, och varför ska någon dela informationen? Kan du inte svara på detta bör du nog se över insatsen. 

– På en hemsida gäller lite andra regler. Där äger du själv all kommunikation och behöver skapa intresse med andra variabler och hitta ett samspel mellan, form, text, bild, grafik och film. 

Visuellt innehåll blir allt viktigare för hur människor upptäcker produkter och varumärken. Vad kan en bra bild tillföra som inte en text kan?

– En bild kan vi ladda med värderingar som vi kan kommunicera ut på bara några sekunder till skillnad från en text. Fler företag måste våga sluta att visa sina produkter i bild, och istället arbeta med bilder som är laddade med de värderingar mottagaren vill omge sig med, eller som man vill koppla ihop med sin produkt. Ofta är det mer effektivt att fokusera på upplevelsen av en produkt än att visa produkten i sig. Det beror lite på om det är en hög- eller låginvolveringsprodukt vi talar om. 

– Text är förstås inte oviktigt. Rätt använd stärker bilden och texten varandra och blir tillsammans ett starkt budskap som ger önskad effekt.

Undvik de vanligaste felen när du väljer bild till digitala kanaler

• Du tror att bilden är intressant, men har du kollat av med målgruppen och undersökt vilka känslor och handlingar bilden väcker?

• I ren iver, eller brist på diskussion och tanke, väljer du för många produktrelaterade och informativa bilder istället för de som väcker känslor. 

• Du väljer bilder med för mycket detaljer som inte gör sig i små skärmar. Många bilder ska dessutom fungera responsivt, alltså en liggande startbild på laptop blir ett porträttformat i en mobil.

Så lyckas du med dina bildval i digitala kanaler

• Välj rena bilder med tydliga budskap. Motivet är centralt för att kunna engagera och beröra. Känslan du vill ha är 100 procent autenticitet och relevans. Bilden ska kommunicera inifrån och ut. 

• Bildspel är effektiva och spelar en viktig roll idag. Vi är tillbaka i den klassiska berättandeformen och storytelling. 

• Gå alltid tillbaka till din nulägesanalys. Vem är det du vill kommunicera med, vad är syftet med din insats och vad ska den leda till? Vilka känslor behöver du väcka och med vilket budskap?

embed Block
Add an embed URL or code. Learn more.

Ett digitalt Magasin för ett hållbart Östersjön

Baltic Sea City Accelerator  

Baltic Sea City Accelerator  

Under våren blev jag involverad ett mycket spännande och pågående projekt, Race For The Baltic, initierat av Skype-grundaren Niklas Zennström. Projektet syftar till att skapa en hållbar region kring Östersjön. Jag valde att helhjärtat kliva in och hjälpa dem med kommunikationsfrågor generellt och visuella produktioner specifikt. 

Här är frukten av några av våra första insatser, ett digitalt magasin om delprojektet www.balticseacityaccelerator.com som jag tillsammans med min AD-kollega Frederik Andersson tagit fram. Projektet pågår under sin första Pilotfas till April 2017 och jag rekommenderar dig att besöka https://www.facebook.com/RacefortheBaltic för mer information

Kanske kan även du och ditt företag bidra till en bättre region?

Varför (och när) är Cinemagraphs effektiva?

Nyligen fick jag ett nyhetsbrev som tog upp diskussionen om effektiva annonser och som också, faktiskt, visade ett A och B test där en stillbild och en cinemagraphs använts i en Facebook annons. Japp, du gissade rätt! Cinemagraphen drog till sig mer attention och ökade CTR med 117%, CPC med 41 % och relevansen med 4 och alla andra trevliga förkortningar vi gillar oss att slänga med. En lång historia kort. Effekten var att de fick en låg kostnad per klick och kunde leda in fler till hemsidan.  Det ska ta i beakning vem som är avsändare och vem som är mottagare och i vilken kanal men i detta fall handlade det om en Facebook annons (betald) för start-upen Inkbox som gör tatueringar. 


"Our plan is to always have cinemagraphs in our creative arsenal somewhere." - Tyler Handley, inkbox Co Founder & CEO
Klippt från Flixels blogg
 

Copyrigt belongs to eightyeightfilms